TAKOZVANOM kultu slavnih ne manjka sljedbenika, ali nova istraživanja pokazuju da ljudi koji su opsjednuti životima bogatih i slavnih obično postižu niže rezultate na kognitivnim testovima.
Prema radu objavljenom u časopisu BMC Psychology, znanstvenici su naveli da, iako se čini da je obožavanje slavnih povezano sa slabijim intelektualnim kapacitetima, ostaje nejasno je li ta fascinacija društvenim ikonama uzrok ili posljedica tih smanjenih intelektualnih kapaciteta, prenio je britanski The Independent.
Online anketa
Istraživanjem su bila obuhvaćena 1763 odrasla Mađara u okviru online ankete koja je uključivala niz testova osmišljenih za procjenu dva različita aspekta inteligencije. Prvi od njih imao je za cilj testirati rječnik sudionika, a drugi test bio je test znamenki. Oba su mjerila različite aspekte inteligencije.
Sudionici su također ispunili upitnik o stavu prema slavnima kako bi se definirala razina opsjednutosti slavnim osobama. Oni čiji je interes za zvijezde bio ograničen na razgovore o životima slavnih s prijateljima kategorizirani su kao “zabavno-društveni” obožavatelji. Sljedeća razina, definirana kao “intenzivno-osobna”, uključivala je kompulzivno razmišljanje o slavnim osobama.
Najviša razina opsesije označena je kao “granično-patološka”. Ljudi u toj kategoriji skloni su slagati se s izjavama poput “da sam imao sreće upoznati omiljenu slavnu osobu, a on/ona me zamoli da učinim nešto nezakonito kao uslugu, vjerojatno bih to učinio”. Znanstvenici su također procijenili razinu materijalnog bogatstva i samopoštovanja svakog sudionika.
Ispitana dva aspekta inteligencije
Otkrili su da su više razine opsjednutosti slavnim osobama bile povezane s lošijim rezultatima u oba ispitana aspekta inteligencije. Međutim, modeli nisu uspjeli pokazati da je obožavanje slavnih uzrokovalo pad kognitivnih sposobnosti, što otežava razlučivanje zašto ta povezanost postoji.
Spekulirajući o prirodi te veze, autori studije tvrde da opsesija slavnim osobama može ometati kognitivne sposobnosti zbog intenzivne razine fokusa i pažnje koja je potrebna za održavanje ove “jednostrane emocionalne veze”.
S druge strane, pretpostavljaju da je manje vjerojatno da će ljudi s višom razinom inteligencije obožavati slavne osobe, zbog veće sposobnosti prepoznavanja “marketinških strategija iza poznate osobe”. U konačnici, zaključuju da je potrebno više istraživanja kako bi se utvrdilo je li opsesija slavnim osobama uzrok ili posljedica niže inteligencije.